skip to main content
PA NL EN
Caribisch Nederland
Home Veelgestelde vragen Moet ik een ongebruikelijke transactie melden die mijn klant nog niet heeft uitgevoerd?

Moet ik een ongebruikelijke transactie melden die mijn klant nog niet heeft uitgevoerd?

Ja, ook een voorgenomen nog niet uitgevoerde transactie moet u melden bij de FIU-Nederland als u veronderstelt dat deze ongebruikelijk is.

  • Als uw organisatie bij de FIU-Nederland is geregistreerd, dan heeft uw organisatie een eigen identiteitsnummer voor meldingen; het Melder ID. U kunt uw Melder ID vinden onder Mijn Melderdetails in het Meldportaal.

  • Nee, u dient voor elke ‘hoedanigheid’ apart als meldingsplichtige instelling geregistreerd te worden.

    Bent u bijvoorbeeld makelaar in onroerend goed én taxateur dan is het afhankelijk van de situatie in welke hoedanigheid u de melding doet. In dat geval dient u twee registraties bij de FIU-Nederland te hebben: één als makelaar en één als taxateur. Stelt u een ongebruikelijke transactie vast tijdens taxatiewerkzaamheden dan meldt u als taxateur, gebeurt hetzelfde tijdens uw makelaarspraktijken dan meldt u als makelaar.

  • Ja, u moet deze ongebruikelijke transacties melden. Dit moet volgens een objectieve indicator uit het Uitvoeringsbesluit Wwft 2018: “Het ligt in de rede dat transacties die in verband met witwassen of financieren van terrorisme aan politie of Openbaar Ministerie worden gemeld, ook aan de Financiële inlichtingen eenheid worden gemeld; er is immers de veronderstelling dat deze transacties verband kunnen houden met witwassen of financieren van terrorisme.”.

  1. Vorige
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5
  7. Volgende