Registreren

FIU-Nederland maakt onderscheid tussen geregistreerde dienstverleners en geregistreerde gebruikers namens deze meldende dienstverleners. Bent u de enige of eerste persoon die namens een dienstverlener registreert, dan bent u de hoofdgebruiker. U kunt zich ook registreren namens een reeds geregistreerde meldende dienstverlener, dan bent u subgebruiker.

Om een meldende dienstverlener, en de daarbij behorende hoofdgebruiker, te registreren:

  1. Vult u het registratieformulier in dat u vindt op het meldportaal. U klikt op de optie "een bedrijf voor het eerst registreren". U kiest hier zelf een gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Omdat u hoofdgebruiker bent dient u een kopie van uw paspoort toe te voegen en een bevestiging dat u namens uw organisatie bent geautoriseerd tot het melden van ongebruikelijke transacties. Een voorbeeld van dit document vindt u hier.

Om een gebruiker namens een reeds geregistreerde meldende dienstverlener te melden vult u het registratieformulier in dat u vindt op het meldportaal. U kiest voor de optie "een persoon namens een reeds geregistreerd bedrijf registreren". Op het registratieformulier vult u het juiste meld ID in. Dit nummer kunt u opvragen bij de hoofdgebruiker van uw meldende dienstverlener, het nummer is te vinden in het meldportaal onder "Mijn Meldportaal".

Wanneer het registratieformulier (en in geval van een hoofdmelder ook een kopie paspoort met bevestiging) bij ons is binnengekomen en akkoord bevonden, dan wordt u daarvan per mail op de hoogte gesteld. Binnen vijf werkdagen kunt u van ons bericht verwachten. Vanaf dat moment kunt u inloggen op het meldportaal. U gebruikt hiervoor de gebruikersnaam en het wachtwoord dat u op het registratieformulier heeft ingevuld. Het is dus erg belangrijk dat u deze combinatie onthoudt.

Servicepunt

Bij vragen neemt u contact op met het Servicepunt van de FIU-Nederland. Bereikbaar op werkdagen via telefoonnummer +31 88-6629500 of per mail: info@fiu-nederland.nl